07/11/09 – Freeport, BS - T-minus 58 days
* A mai bejegyzésben Nógrádilaszi barátom kérdéseire igyekszem válaszokat adni, de előtte egy formai dolog: a dátum-tagben ezentúl mindig olvasható visszaszámlálás a Fascination szárazdokkba vonulásának napját hivatott követni. Ha úgy tetszik, én is elkezdtem vagdosni a virtuális centit, mint a leszerelő katonák. * (Apropó, Laci, emlékszel még a "motivációs szemüvegre", amit még valamikor fősuliban találtunk ki? Na, most nekem elkellne egy olyan - de hát, felteszem, Veled ugyanez volt a helyzet Cape Codon.)
Szóval, námbör ván: igen, a szállásunkat a hajón képzelik el. (Naná, maj' szállodát fizet nekünk a Carnival, mi? :) Azt hiszem, még mesélnem kell egy kicsit a cégről Nektek... :) És ami az áramot, vizet meg ilyeneket illeti, az csak néha nincs a hajón - állítólag -, szóval bízom benne, hogy napjában egyszer azért alkalmam nyílik majd tusolni.
Námbör tú: a hajó alapvetően egy olcsó hely a crew számára, ha egy szálloda színvonalához viszonyítjuk - és miért tennénk másképp. Egy sör egységesen 1dollár 25 cent, a Crew Bar választéka széles, a Dos Equis, Bud Light és még vagy négyféle másik képviselik a tengerentúli márkákat, a Peroni, Pilsner, Heineken, Guinness és Stella az európaiakat. Én általában Peronit, Dos Equist vagy Pilsnert fogyasztok. A dobozos üdítők 60 centbe kerülnek, ezeket automatákból az étkezőkben is be lehet szerezni. Egy egyliteres ásványvíz 1 dollár, szintén a Crew Barban kapható. A Marlboro - az egyetlen elérhető cigarettamárka - 3 dollár, tehát olcsóbb, mint otthon a boltban. A hajvágásért 15 dollárt fizettem, az internetet pedig előre váltott "kaparós" kártyával lehet igénybe venni, ami 20 dollárba kerül és 200 percnyi internetelérést biztosít. Ez tehát a régi otthoni betárcsázós internet telefontarifájához közelítő összeg - és a kapcsolat sebessége, megbízhatósága is azt idézi.
Másra itt nem igazán lehet és kell költeni. A fedélzeten található boltok és szolgáltatások listaáraiból a crewmemberek 20 százalékos kedvezményt kapnak, és bizonyos luxuscikkek - az adók hiánya miatt - jelentősen olcsóbbak, mintha a kontinensen venné meg őket az ember. Ezen felül néha még különböző akciós napok is vannak, amelyekről a személyzetet is értesítik; a múltkor, még az Imaginationön például órákat lehetett az általános kedvezményen felül 20-25 százalékkal olcsóbban megvenni, igaz, a kiszemelt Tag Heuernek még nem mertem megkérdezni az árát. :) Talán majd egy hónap múlva - ha már egyszer minkét karórám elment borért, nagy örömömre, úgyhogy most nincs órám, csak a telefonomon.
Na, akkor mesélek Nektek a cégről. Egyrészt a Carnival a legnagyobb - értsd, legtöbb bevételt termelő - cég a nagyok között (Royal, Disney, Celebration Cruises, Norwegian etc.) és ezt úgy érték el, hogy az aljanépet célozták meg. A Carnival cruise-ai a legolcsóbbak Amerikában, tehát az angolul nem beszélő(!) Miamiban élő másodgenerációs csicska is királynak érezheti magát nálunk 3-4-5 napra. Érezhető (és a borravalóból élő személyzet számára dollárban világosan kifejezhető) különbség van még a mi hajónkon is a négy- és az ötnapos cruise között (előbbin durván magasabb a feketék aránya, ami a személyzet többi részének szopás, nekünk viszont jó, mert a feketék imádnak fotózkodni). Az utak hossza mellett a célállomások elhelyezkedése a másik döntő faktor az egyenletben: amikor az Imaginationről átjöttem a Fascinationre, rögtön szembeötlő különbséget jelentett, hogy nem Miami, hanem Jacksonville a home portunk. Pedig nem sokkal van északabbra, de már ott is tehetősebb az utazóközönség. Azok az ex-csapattársaim pedig, akik az Ecstasyra kerültek, amelyik Texasból indul, egyenesen aranybányáról számolnak be a tehetős farmerek révén, akik még azokat a képeket is megveszik, amelyeken pislognak.
Márpedig a képek iszonyat pofátlanul drágák... Egy portréképért itt 21.99-et kérünk el. Az négyezer forint egy darab nyamvadt fényképért... Amelynek előállítási költsége minden lehetséges kiadást beleszámolva (papír, vegyszer, áram, gépek, a mi fizetésünk és így tovább) 19 cent!!! Vagyis több mint tizenegyezer százalékos haszna van a Carnivalnak minden egyes eladott képen. Tud ennél valaki jobb üzletet? Nem véletlen, hogy a Photo Department az aranytojást tojó tyúk minden hajón.
Persze a cég nem jutott volna el ide, ahol most tart, ha nem verné a fogához a garast, és nem akarná még az eleven húst is kifacsarni belőlünk - lásd elég lenne csak napi két órával kevesebbet dolgoznunk ahhoz, hogy ne élőhalottnak érezzük magunkat a nap végére. És minden máshoz is így állnak hozzá. A hajók például még csak nem is gázolajjal mennek, ami csak simán lenne környzetszennyező, hanem pakurával. Tízezer liter pakurát 40 dollárért vesznek Nassauban...
A hajó teljes élelmezése, amelybe beleszámít az ötnaponta cserélődő utasok kajája, valamint a teljes személyzeté a kapitánytól az utolsó fedélzetmosóig, egy egész hónapban kb. 65 ezer dollár. Az picsa, semmi. Próbáljátok megbecsülni a hajó egyhavi teljes profitját, ha a mi részlegünk kitűzött bevétele (ez az ún. budget, amit ha elérünk, megkapjuk azt a 40 dollár körüli bónuszt) egyetlen cruise-ra 40-45 ezer dollár körül szokott lenni. És egy hónapban csinálunk hat cruise-t. És ez csak a fotórészleg, ott vannak még a bárok, a kaszinó, a különböző fizetős programok a kikötőkben, meg az égen a csillag...
A legjobb, hogy ebből az arcpirító profitból a Carnival nem adózik ám egy fillért sem, hiszen egy Kajmán-szigeteken székelő cégről van szó, és ügyelnek rá, hogy mindegyik hajó más kikötőben legyen bejegyezve, Nassauban, Freeportban, Panamában, az istentudja, hol. (Gondolom az sem lehet véletlen, hogy bárhol kikötünk, a Carnival hajója horgonyzik a legtávolabbi mólónál - biztos, hogy a kikötőknek is van olyasmi díjazása, mint a repülőtéri illeték, értelemszerűen tehát a cég ezért sem hajlandó normálisan fizetni. Mint ahogy semmiért sem.)
Ez tehát a Carnival Cruise Lines, a luxusnyaralások fapadosa, ahol az olcsójánosság átitat mindent, a viselhetetlenül szar minőségű kínai egyenruhánktól az ihatatlan kávén és vizen keresztül a céllövöldei műanyag dekorációkig. De a tenger meg a környezet legalább gyönyörű - tuti azért, mert azokért nem kell fizetnie a cégnek. Ha kellene, akkor most a Berettyón és a Zagyván hajóznánk, ebben egészen biztos vagyok.
A többi nem ide tartozik.