Felzárkóztató modul IV. –
Zusammenladbarkeitsbeschränkungen

  avagy voltaképpen mi a francot csinál Jim a reptéren?

 2012.10.09. 19:00

Nos, ideje, hogy a városnézés után visszaevezzünk komolyabb témákhoz, mert attól, hogy tudtok padlóterhelést számolni, még nem vagytok rampások. :P Kérdése van-e valakinek? Igen, az ott tényleg egy szó. :) És a korábbi részekkel kapcsolatban van kérdés? Nincs, szuper, akkor menjünk tovább!

A mostani részben előveszünk némi veszélyesáru-ismeretet, mert bizony, a mi repülőgépeink gyakran ilyesmit is szállítanak. Utasként emiatt nem kell aggódnotok (már ha a rampásotok jól megtanulta azt, amit most ti fogtok), mert az olyan veszélyes áruknak, amelyek tényleg nagyon veszélyesek, CAO címkéje van, ami annyit tesz, hogy Cargo Aircraft Only, vagyis csak kimondottan teherszállító gépbe rakható be, amelyben nem ülnek felette utasok. A többi áru csak kicsit veszélyes, és ezeket a veszélyeket felelős személyek felmérték, illetve ellenőrzik folyamatosan, és egy olyan tekintélyes szervezet őrködik a rájuk vonatkozó szabályok betartása felett, mint a Nemzetközi Légi Fuvarozási Egyesület, azaz a IATA. Az általuk megalkotott kódexet, a Veszélyes Áru Szabályzatot (Dangerous Goods Regulations, röviden DGR) minden légitársaság és handling cég szentként tiszteli, és azon kevés légi közlekedési szabálygyűjtemény közé tartozik, amit még talán a Celebi is betartott. A DGR-ból egyébként minden évben új kiadás jelenik meg, ha jól emlékszem, most az 53. kiadásnál jár, ami persze nem azt jelenti, hogy a veszélyes árukra vonatkozó szabályok évről évre homlokegyenest megváltoznak, csupán azt, hogy bizonyos eljárásokat pontosítanak, indokolt esetben szigorítják vagy enyhítik őket. És gyanítom, hogy mivel a légi közlekedésben egyetlen szabály sem öncélú, mind valamilyen valós életbeli incidens leképződése, így valószínűleg ezek a módosítások is a IATA-hoz eljutott valódi jegyzőkönyvek alapján leszűrt tanulságokból erednek. (Meg lennék lepve egyébként, ha az első dohai tréningjeim egyike nem épp egy DGR-frissítő oktatás lenne...)

A veszélyes áruk kétféle módon tudják veszélyességük teljes potenciálját kibontakoztatni: Egyrészt mennyiségük révén (ezt ugyebár jól meghatározott korlátokkal viszonylag egyszerű kordában tartani), másrészt pedig más veszélyes árukkal összekerülve, azokkal kölcsönhatásba lépve. Na itt lépünk be mi a képbe, hiszen rakodástervezőként nekünk kell tudnunk, hogy minek mivel nem szabad összekerülnie, illetve loading supervisorként, amikor a rakodást felügyeljük, még azt is észre kell vennünk, amit esetleg a rakodás tervezője véletlenül benézett. Ezt a csodát összefoglaló néven "elkülönítési szabályoknak" nevezzük, és annyi van belőlük, hogy már előre tapsikolok az örömtől, hogy vajon hogy fogtok kinézni, mire a fejezet végére értek. :) És egyébként a címben olvasható Zusammenladbarkeitsbeschränkungen pontosan ezt jelenti – Srácz Gabi kollégámmal azóta ez a kedvenc német szavunk, mióta egy Lufthansa tanfolyamon először megpillantottuk.

A veszélyes árukat nemzetközileg 9 osztályba, illetve azokon belül alosztályokba sorolták. Ezek bemásolásától most eltekintenék, mert ezen a kiváló Wikipédia-oldalon szépen fel vannak sorolva. Viszont ti nézzétek meg, mert a házi feladat megoldásához nem árt, ha ismeritek őket (igen, ma is lesz házi, de most nem matekozós, mint a múltkor, hanem inkább logikai – ígérem, hogy tetszeni fog! :)

Veszélyes áruk mellett megkülönböztetünk még ún. különleges árukat is, ezek jelenléte a raktérben az utasok egészségére vagy a repülésbiztonságra egyáltalán nem jelent veszélyt, leginkább magának az árunak a sérülékenysége indokolja, hogy különlegesként kezeljük őket. Ilyenek például az élő állatok (AVI), romlandó áruk, élelmiszerek, növények (PER mint perishable cargo, ezen belül is külön kódja van a PEM-nek: perishable meat, romlandó húsárú; PEP-nek: romlandó zöldség-gyümölcs; PES-nek: seafood, halak-kagylók-rákok és PEF-nek: növények, virágok). Az élelmiszereket ezek mellett még EAT kóddal is szokták illetni. Különleges áru még a HUM (human remains, emberi maradványok), vagyis koporsók és urnák, amelyeket illik speciálisan kezelni, az LHO (live human organs), azaz a transzplantációhoz szállított élő emberi szervek, a FIL jelű nyers film (ha radioaktív áru közelébe tesszük, akkor az utazás végére az "előhívja" a filmet), illetve a HEG (hatching eggs), a keltetés céljára szállított tojások.
Ezek voltak a különleges (de nem veszélyes) áruk jelölései, ha pedig azt látjátok, hogy egy áru rövidítése R betűvel kezdődik, akkor biztosak lehettek benne, hogy valamilyen veszélyes áruról van szó.

Hogy ne csak hárombetűs rövidítésekben beszélgessünk, nézzünk néhány életszerű példát. A szárazjég (jele ICE, 9-es kategóriájú, azaz "Egyéb" besorolású veszélyes áru) elég gyakori vendég a reptereken, egy csomó mindent hűtenek vele, elsősorban nyilván romlandó élelmiszert, de akár radioaktív anyagokat és mást is. Önmagában nem sok vizet zavar, de ha történetesen állatunk is van a járaton (kutya-macska a raktérben), akkor óvakodjunk attól, hogy egy raktérbe tegyük velük. A szárazjég ugyanis párolgása közben szén-dioxidot szabadít fel, ami, mivel nehezebb a levegőnél, alulról kezdi majd feltölteni a raktér légterét, és szegény állataink megfulladnak. Aztán még romlandó árut sem feltétlenül tehetünk össze másik romlandó áruval, mert például a leveles zöldségek olyan anyagot párologtatnak ki, amitől a virágok, ha tartósan egy légtérben vannak, elhervadnak. Azt pedig végképp szeretnénk elkerülni, hogy az önmagukban – csomagolásuk révén – veszélytelen gyúlékony folyadékunk (RFL, flammable liquid) és az oxidáló hatású anyagunk (ROX, oxidizing material) érintkezésbe kerüljenek egymással, igaz?

Segregation chart_.jpgNa, erre, és még sok másra jó a mi elkülönítési táblázatunk, amelyből megtudjuk, hogy milyen kombinációra milyen elkülönítési szabályt kell alkalmaznunk. A táblázat elég egyértelmű: csak megnézzük, hogy a kétféle árunk sorának és oszlopának metszéspontjában van-e valamilyen szám. Ha igen, akkor rájuk azt a szabályt kell alkalmaznunk, ha nincs semmilyen jelölés, akkor korlátozás sincs, tehát az árukat tetszésünk szerint rakodhatjuk be.

Egy jó rakodás megtervezéséhez további két szempontot kell figyelembe vennünk (ha nem kell bajlódnunk elkülönítéssel), egyrészt a súlyt, másrészt a rakodási sorrendet. A súllyal nincs sok gond, ha biztosra akarunk menni, akkor a nehezebb árukat mindkét raktérben próbáljuk a szárnyhoz minél közelebb elhelyezni (tehát az első raktérben minél hátrébb, a hátsó raktérben minél előrébb, így helyezkednek el fizikailag legközelebb a szárnyhoz, ezáltal a balansz-számításkor így lesz a legideálisabb a gépünk súlypontja). A rakodási sorrend már egy fogósabb dolog. Itt azt kell figyelembe vennünk, hogy a fontosabb rakományt tartalmazó konténereknek kell legelőször kikerülniük a gépből, miután az landolt, tehát ezek lesznek azok, amiket berakodáskor, rampásként mi utoljára helyezünk el. A gépek kirakodását általában mindig a hátsó raktérnél kezdik, vagy ideális esetben (az ideális eset itt azt takarja, rakterekhogy a fogadó reptéren rendelkezésre áll a kellő számú konténer-emelő, ún. highloader) egyszerre mindkét raktérnél. Ebből következik, hogy a legfontosabb pozíció, ahová a legelsőként kiemelendő konténert helyezzük, az a hátsó raktér ajtótere.

Mi a rakományok fontossági sorrendje? A prioritási lista élén az utaspoggyászok állnak, utánuk következik a légiposta, a legvégén a légiáru. A poggyászkonténereket B-vel jelöljük, a postát M-mel, a cargo konténereket pedig C-vel. Az utaspoggyászokat sem mindegy ám, hogy milyen sorrendben rakodjuk be. A járatunkon utaznak majd ún. lokál utasok, ők azok, akiknek célállomása a fogadó reptér, az ő poggyászaik konténerét sima B-vel jelöljük (baggage). Más utasok átszálló (transfer)-utasok lesznek, az ő konténerük jelzése TB (transfer bag). Lesznek olyan átszálló utasok is, akiknek nagyon rövid idejük lesz arra, hogy átszálljanak a csatlakozó járatra, ők úgynevezett short-transferek, vagy egyes légitársaságoknál rapid-transferek, a konténerük jelzése TF ("transfer first before others"). És végül vannak a business- és első osztályon utazó utasok, akik a legtöbb pénzt fizetik ki a kényelmükért, és minden légitársaság belőlük él, ezért érthető módon az ő kedvüket keresik elsősorban, amelyhez hozzá tartozik az is, hogy az ő becses poggyászaiknak kell legelőször az érkeztető szalagra kerülni. Az ő poggyászkonténerüket TP-vel (priority) jelöljük. A fenti sorrend egyben a poggyászkonténerek fontossági sorrendjét is jelentette, vagyis a teljes prioritási lista: TP -> TF -> TB -> B -> M -> C.
(Igazán nem akarom bonyolítani az életeteket, ezért csak megjegyzem, hogy ezek a jelölések a Lufthansa jelölései, más légitársaságok más jelölést alkalmazhatnak, például a Swissair BC, BS, BT és BL betűkkel jelöli ugyanezt, de mivel a házi feladat egy Lufi járat rakodására vonatkozik majd, maradjunk a fentieknél.)

* * *

És akkor most következzen a nap fénypontja, a házi feladat – értékes katari hűtőmágnesért cserébe! :)) A feladvány nem gyorsaságra megy, hanem a legjobb, legideálisabb rakodást fogom díjazni (sajnos celebis kollégák most sem játszhatnak, legalábbis a rampások nem. :)
Amire szükségetek lesz: 1 db feladatkiírás; 1 db elkülönítési táblázat; 1 db melléklet a táblázathoz, az elkülönítési szabályokkal.
Amit kérek: 1. az egyes konténerpozíciók felsorolása, -POZÍCIÓ / ULD-SÚLY / TÍPUS . SPECKÓDOK formátumban (az ULD-száma nem kötelező, de odaírhatjátok, a poggyászkonténereket tetszés szerint számozhatjátok). Ha egy ULD-pozíciót üresen hagytok, akkor oda "NIL"-t kell írni. Pl:
-11P/450/M ( vagy: -11P/AKH99999LH/450/M )
-12P/675/TB
-21P/710/C.ROX.RPB... stb.
2. Az egyes compartment-ek összterhelése. (Elég egy sima felsorolás: CPT1 1095kg, CPT2 1611 kg stb.)

Megjegyzés: ez most jóval nehezebb feladat, mint a múltkori padlóterhelés-számítás volt. Alaposan gondoljatok át minden szempontot, ne rohanjatok, nem időre megy, hanem a jó megoldást kell megtalálni (természetesen több jó megoldás is van). Kérdezni szabad, általában az esti órákban fogok tudni válaszolni. Hajrá! :)

Címkék: elkülönítés műhelytitkok felzárkóztató load control DGR

A bejegyzés trackback címe:

https://tavolafikatol.blog.hu/api/trackback/id/tr714827801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

medvefókafalka 2012.10.11. 11:05:52

Nagyon világos elhelyezési elvek! Örülök is a leírásnak, de még mindig a nyári hosszú forróság kombinációs lemerültségében leledzek - nehezek még az ilyen feladványok számomra.... (bocs.!)
De rajta, szellemtornászok!
Nagyot néznék, ha abban a pénzvilágban nem jönne be a
12.12.12.!!!
Érdekelnek nagyon a további beszámolóid is, várjuk, ahogy majd engedi az időd!
Jó volna látni majd az új formaruhát, benne Téged!
Derűt, jókedvet minden napra!

medvefókafalka 2012.10.13. 06:53:51

Derűt, jókedvet, s írási ihletet is kívánunk ezen a nevezetes napon!
A Tigris egy e-mailt is cipel a nyakában!

balays88 2013.11.10. 22:09:33

Szia!

Már egy ideje olvasom a blogodat, mivel hamarosan kihajózok a Carnival-lal és nagyon szépen köszönöm, hogy ennyi mindent leírtál, mert sok hasznos tanácsra sikerült találnom az oldaladon :)

Akkor lettél igazán rokonszenves, mikor St. Maartin szigetéről kezdtél el beszélni, hogy nagy álmod, hogy oda eljuss. Ekkor padlót fogtam, hogy milyen kicsi a világ, mert én is oda akarok eljutni :) Imádom a repülési üzemet, elkezdtem a PPL szakszót, jó pár éve szimulátorozok, online légi forgalmat irányítok, virtuális légitársaság vezetőségi tagja vagyok.
Így nagyon megörültem, mikor a rampás témában folytattad az írásokat :) Ez is szuper! :)
Egyébként azért adtam a fejem hajózásra, hogy meglegyen az ATPL-ig minden szakszóm. (Ha ez mégsem jön össze, akkor is mindenféleképpen a reptéren, repülési üzem közelében szeretnék elhelyezkedni.

Na de ennyit rólam és most jöjjön az általam helyesnek vélt megoldás(kettőt is készítettem, egy olyat aminél egyszerre csak egy ajtón keresztül pakolnak ki (hátsóval kezdenek), majd egy olyat is, amin egyszerre pakolják ki az első- és hátsó rakteret):

Egy ajtós:
11P/AKH33555LH/392/C.RPB.ROX
12P/AKH33222LH/813/C.RRY.ICE
21P/AKH33333LH/732/C.RXE
22P/AKH33444LH/637/C.PER.ICE
23P/AKH33111LH/952/C.RFG.RSC
31P/AKH22111LH/277/M
32P/AKH11111LH/782/B
33P/AKH11222LH/694,5/TB
41P/AKH11444LH/642/TF
42P/AKH11333LH/537/TB
CPT5/NIL/277/TF.C.AVI

CPT1 1205
CPT2 2321
CPT3 1753,5
CPT4 1179
CPT5 277

Két ajtós:

11P/AKH11222LH/694,5/TB
12P/AKH11333LH/537/TB
21P/AKH33555LH/392/C.RPB.ROX
22P/AKH33222LH/813/C.RRY.ICE
23P/AKH33111LH/952/C.RFG.RSC
31P/AKH33333LH/732/C.RXE
32P/AKH33444LH/637/C.PER.ICE
33P/AKH22111LH/277/M
41P/AKH11444LH/642/TF
42P/AKH11111LH/782/B
CPT5/NIL/277/TF.C.AVI

CPT1 1231,5
CPT2 2157
CPT3 1646
CPT4 1424
CPT5 277

Tisztelettel

Hű olvasód: Dudi

balays88 2013.11.10. 23:18:58

Az kimaradt, hogy pincérnek megyek a Carnival-hoz (az Imagination-re, bár ahogy olvastam nálad, ez kétszer sem biztos :) )

Pár hete már Tyuki blogját is olvastam :)

T1GRIS 2013.11.16. 16:33:01

@balays88: Szia! Nagyon örülök, hogy tudtál hasznosat meríteni a blogból. És sok sikert kívánok a hajózáshoz (meg főleg toleranciát, kitartást meg eltökéltséget). Ha tele van a tököd - mert lesz ilyen, megnyugtatlak ;) - ide bármikor kommentelhetsz vagy fordulhatsz tanácsért.

A feladatmegoldásodat holnap átnézem, ma már tufa hozzá az agyam, és olyan régen adtam fel, hogy nekem is újra kell most terveznem. :)

Más: kb. mennyiből lehet most otthon eljutni egy PPL-ig?

balays88 2013.11.16. 22:32:32

Köszönöm szépen a támogatást! :)

Kb. 1.5-1.7M-ból lehet megcsinálni az iskolától függően. Jelenleg még csak 6 óránál járok, mert rájöttem, hogy inkább a kimegyek hajóra és ott gyűjtök tőkét hozzá (persze ha már kint vagyok és nem hagyom abba a az első szerződésnél, akkor nem szándékozom megállni a PPL-nél :) )

T1GRIS 2013.11.18. 17:10:58

@balays88: No, ahogy ígértem, átnéztem a feladatmegoldást.

Kezdjük a dicsérettel: - a poggyászkonténereknél nem csak a bőröndök súlyát szoroztad fel, hanem nem felejtetted el hozzáadni a konténer súlyát sem. Pipa.
- a megengedett terhelési limiteket nem lépted túl. Pipa.
- a poggyászkonténerek prioritási sorrendje jó. Pipa.

Jöjjön a feketeleves: - betervezted a gépbe az RXE-t is, ami pedig az elkülönítési táblázat szerint "CAO", vagyis csak teherszállító gépen fuvarozható, utasgépen nem. (Ha a rampásod sem vette ezt észre, akkor mostanra egyikőtöknek sincs szaxója. ;)
- A kétajtósnál: szárazjég és élőállat egy raktérben - az eredmény két halott kutya és megint csak ugrott a szaxó. (A hátsó raktér, hiába három compartment, fizikailag egy légtér, mivel az 5-ös rakteret csak háló választja el. A szén-dioxid meg nem áll meg a hálónál.)
- Ez nem súlyos hiba, csak "szépséghiba": azonos prioritású konténernél mindig a nehezebbet rakd a szárnytőhöz közel, akkor kapod a legjobb balanszot (11P és 12P, TB-konténerek). Hasonló okból én a 33P-t és 42P-t megcserélném, hiszen kipakolásnál mindkét konténert másodikként tudod kivenni a short-transfer konténer után, így a prioritási sorrendet nem sérted meg. (De ez a két hiba legalább nem fenyegette a szaxódat. :)

balays88 2013.11.18. 17:23:05

@T1GRIS:

Szuper :) Köszi a javítást :)

(Mentségemre legyen szólva, hogy a kétajtósat csináltam később, ott már fáradtabb voltam... :)))
Az 5-ös raktérnél meg nem tudtam, hogy csak háló van :(

T1GRIS 2013.11.18. 18:15:56

Sebaj, ha rampás leszel, majd megtanítják nálam jobban. De hogy ne csak a szám járjon, most - egy év elteltével - én is megoldottam a saját feladatom.

Megjegyzés: bár már két éve nem csináltam Lufthansát, most mintha úgy rémlene, hogy a cargótól eleve bruttó súlyt kapunk... Úgyhogy lehet, hogy annak idején ezt rosszul írtam a feladatkiírásban. Vagy most emlékszem rosszul. Mindegy is, én most bruttó súllyal számolok, csak szólok. (A poggyászkontérekenél hozzá kell adni, az tuti.)

-11P/195/M
-12P/310/C.RPB.ROX
-21P/731/C.RRY.ICE
-22P/555/C.PER.ICE
-23P/870/C.RFG.RSC
-31P/782/B
-32P/695/TB
-33P/642/TF
-41P/NIL
-42P/537/TB
-5/195/TP/C.AVI/90

CPT1 505KG
CPT2 2156KG
CPT3 2119KG
CPT4 537KG
CPT5 195KG

(Szerintem ez még ráadásul szép balit is adna ki, a nagy terhelések a szárnytőhöz közel vannak, és a hagyományosan orros A321-esnek a hátuljában van a nagyobb súly.)

Ja, amúgy így megoldás közben (bocsánat!) kidőlt még egy csontváz a szekrényedből: az 5-ös raktér súlya nálad nem jó. (Hozzáadtad a ULD súlyát, de az 5-ös az mindig minden gépen bulk-os, oda nem tudsz konténert rakni.)

balays88 2014.12.18. 13:41:42

@T1GRIS: Hali!

9 hét után hazatértem a hajóról, mivel beígérte egy magyar ügynökség, hogy hamarosan lesz Casino-s interjú hajóra, így hazajöttem egy jobb meló reményében... Azóta is hívnak... Öröm az ürömben, hogy szeptemberben felvett a Celebi Check in Agent-nek, de azóta már elkezdtem a Rampás tanfolyamot is! :) Szóval eléggé hasonló utat járunk be :D Lehet, hogy a következő állomásom Doha lesz!? :D

Egyébként te most merre vagy a nagyvilágban?

Üdv:

Dudi

balays88 2015.04.17. 15:03:36

@T1GRIS: Hali!

A héten és a jövő héten van a W&B tréningünk, nagyon hasznos volt, hogy nem most láttam load planning-et először :) Egyébként jó volt a megérzésed, a Cargo bruttó súllyal (konténerrel együtt) küldi ki a manifest-et :) Most újra megcsináltam a házi feladatodat és már sokkal jobban hasonlít a tiedre :) (és az első dolgom az volt, hogy az RXE-s konténert visszaküldtem a Cargo-soknak :D )
Ha majd csinálunk LH A321-et a tanfolyamon, akkor majd behúzom a trim sheet-et, hogy milyen lett :)

Üdv:

Dudi

T1GRIS 2015.04.21. 12:53:45

@balays88: Szia, Dudi!
Nagyon örülök a fejleményeknek (annak pláne, ha úgy érzed, én is hozzá tudtam járulni a sikereidhez :), ha a tréning miatt úgyis erre jársz a környéken és van kedved, bátran nézz be hozzám - a Wizz Air székháza az 1-es mellett az A-portánál található. Ha dobsz egy mailt, megdumálhatjuk a részleteket.
Üdv!

balays88 2015.04.22. 16:40:51

@T1GRIS: Szia!

Most csináltam meg a trim-et, elég szép lett :) Nagyon minimálisan lett orros deadload után, de egy majdnem teli járattal hátra tudtam húzni :) 24.4% lett a MACTOW :)
süti beállítások módosítása